štvrtok, 31. marca 2016

Books review

Marec, mesiac knihy. Čo by to bol teda za marec bez článku o knihe? Naposledy sa tu objavila recenzia na teenagerskú trilógiu Divergencia, Rezistencia a Experiment. V poslednom čase som čítala niečo oveľa zaujímavejšie, ale aj klasickejšie. A s tým som tu dnes. Fitzgerald, alebo aspoň jeho Veľký Gatsby, je snáď každému známy, no ja dnes začnem s jeho poviedkami.
IMG_1910

Niektoré z nich ma úplne dostali (tiež máte niekedy pri čítaní zimomriavky?), niektoré (minimum z nich) boli pre mňa menej záživnejšie. Bolo to však oveľa, oveľa ľahšie čítanie ako jeho Krásni a prekliati, ktorých som čítala ešte v lete roku 2014, a kvôli ktorým som Fitzgeralda odložila na tak dlhú dobu. Jeho štýl písania sa mi zdal ťažký a nezáživný, no po prečítaní prvých poviedok sa môj názor na jeho tvorbu veľmi zmenil.
Samotný obsah vám nechcem prezrádzať, ale ak si vygooglite Fitzgeraldove diela, môžete sa dozvedieť, že ide o príbehy odohrávajúce sa v čase takzvaného džezového veku. 20-te roky, Hollywood či východné pobrežie, večierky, mladí, bohatí, i menej, bezstarostní.. Čriepky šťastia sú zbierkou rôznych poviedok a vôbec tak nekopírujú zbierky poviedok, ktoré vychádzali v angličtine. Nevadí, snáď niekde zoženiem aj ostatné, pretože Fitzgeraldove poviedky určite stoja za prečítanie. Veľmi ma fascinuje obdobie 20tych rokov, ale verím, že aj pre ostatných, ktorí sa nad týmto obdobím veľmi nerozplývajú, budú jeho poviedky zaujímavými.
Rovnako Veľký Gatsby. Skvelé prostredie, ľudia s podobnými záujmami, no ich príbeh je trošku dlhší, tragickejší, ale o to viac zaujímavejší. Túto knižku som zhltla skoro za jeden večer. Po dočítaní som mala chuť vybrať Fitzgeralda z hrobu a znovu ho zabiť (desaťkrát), ale potom som si povedala, že nie všetko musí skončiť tak ako chcem ja a zmierila som sa so záverom. Veď ja si ho aj tak prerobím v hlave, keď nebudem môcť zaspať. Navyše sa mi to tak páčilo, či už dejom, jednoduchými opismi, zaujímavými situáciami alebo charakterom postáv, že mu odpustím i šialený záver.

Ako ste na tom vy? Koľko kníh ste dali za tento marec? Dokončujete/prerábate si príbehy v hlave? Alebo si vytvárate vlastné?